Campagne ‘Ik rij MONO’ van start

Geplaatst op donderdag 21 maart 2024

Sociale media en het verkeer gaan niet samen. Toch vinden sommige weggebruikers het moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. Als u achter het stuur zit of op de fiets is de smartphone mogelijk levensgevaarlijk, niet alleen voor uzelf maar ook voor andere weggebruikers.

Elke keer als u een berichtje ontvangt, raakt u even afgeleid van de weg en is de kans op ongelukken groter. Daarom gaat begin maart 2024 de landelijke campagne ‘Ik rij MONO’ weer van start. Het doel van de campagne is om fietsers en automobilisten te stimuleren en motiveren om zonder afleiding aan het verkeer deel te nemen.

MONO staat letterlijk voor 1 of alleen. In de campagne staat het voor met 1 ding bezig zijn: als u rijdt of fietst houd u uw aandacht op 1 ding en dat is het verkeer. De campagne richt zich zowel op de automobilist en fietser, als de degene die de berichten verstuurt. Laat anderen voor vertrek weten dat u onderweg bent. Zo weten ze dat ze u geen bericht moeten sturen en komt u niet in de verleiding om te reageren.

In 3 seconden bent u een voetbalveld verder

Een aantal seconden de aandacht niet op de weg houden is heel riskant. De meeste mensen realiseren zich niet welke afstand ze in die paar tellen afleggen. Stel, u bent in de stad en rijdt 50 km per uur. Er komt een berichtje binnen en u leest het in 3 seconden. Dan hebt u 42 meter afgelegd zonder op te letten, dat is de lengte van een half voetbalveld. Rijdt u op de snelweg 120 km per uur, dan bent u in 3 seconden al 100 meter verder. Dan hebt u dus een heel voetbalveld overgestoken, zonder te kijken. Zowel een bericht lezen als schrijven duurt vaak langer dan 3 seconden.

ROVL

Verantwoordelijke voor deze campagne in Limburg is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL). Dit is het onafhankelijk bestuursorgaan dat in opdracht van de Provincie Limburg werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg. ROVL streeft naar nul verkeersslachtoffers. De campagne ‘Ik rij MONO’ past dan ook helemaal bij deze filosofie. Het voorkomen van ongevallen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Samen maken we van de nul een punt.

Meer weten over de campagne, kijk op de website van ROVL.