Peel en Maas InZicht: 100 procent fossielvrije voertuigen van de buitendienst

Geplaatst op donderdag 7 december 2023

Misschien heb je ze al gespot in Peel en Maas. Enkele voertuigen van de buitendienst rijden sinds kort 100% fossielvrij en dat kun je onder andere zien aan de opvallende stickers: ik rij 100% fossielvrij. Ze rijden op HVO-100. Een schone vervanger van diesel die wordt gemaakt uit duurzame grondstoffen. Bedrijfsleider Buitendienst Ron Koolen legt uit waarom we deze brandstof gebruiken.

Misschien heb je ze al gespot in Peel en Maas. Enkele voertuigen van de Buitendienst rijden sinds kort 100% fossielvrij. Je herkent ze aan de stickers. Ik rij 100% fossielvrij. Ze rijden op HVO 100. Wat is HVO 100 eigenlijk? Ron Koolen is bedrijfsleider bij de Buitendienst en legt het uit.

HVO 100, dat is eigenlijk een relatief nieuw type dieselbrandstof. Per 1 november gebruiken we deze brandstof ook bij ons bij de Buitendienst voor de grote voertuigen. Het is eigenlijk een hele besparing qua uitstoot ten opzichte van de traditionele diesel. Deze diesel, de HVO 100, die wordt gemaakt van plantaardige oliën, afval, rest oliën en vetten, zoals frituurvet bijvoorbeeld.

Het goede aan die HVO 100 is dat er helemaal geen fossiele aardolie gebruikt wordt. Waardoor die dus inderdaad 100% fossielvrij is. En daarnaast, naast die mindere uitstoot van ongeveer 90% stikstof ten opzichte van de traditionele diesel zijn er ook nog andere stoffen die minder uitgestoten worden. Zoals fijnstof, stikstof en zwavel.

We zijn overgegaan naar HVO100, wat ik net zei, voor de grote voertuigen. Dat heeft eigenlijk 2 redenen. Enerzijds, omdat het wetgeving is. We worden als gemeente verplicht om zo min mogelijk emissie uit te stoten. Dus door die wetgeving zijn we genoodzaakt om het te doen. Anderzijds, we hebben duurzaamheid ook heel hoog in het vaandel staan als gemeente en we wilden daar zelf ook heel graag aan meewerken. Dus alles wat we daar aan kunnen doen proberen we zoveel mogelijk te realiseren uiteraard.

Nou, in principe willen we eigenlijk het liefste allemaal emissievrije voertuigen rijden. Maar de ontwikkeling is nog niet zodanig dat dit overal mee gaat. We hebben een aantal elektrische voertuigen. Kleinere voertuigen die elektrisch gaan. Daar gaat dat prima mee. Maar we hebben bijvoorbeeld ook met name de grote voertuigen, daarom die HVO100.

Pak bijvoorbeeld een vuilniswagen die heeft zoveel accu's nodig. Die wagen trekt de hele dag op en remt weer af, bij iedere huis. Bij iedere container opnieuw. Wat ontzettend veel energie vraagt. Nou wil je zo'n wagen de hele dag kunnen rijden, dan heb je daar zoveel accu's voor nodig. Nou als je die wagen dan opbouwt met het aantal accu's dan blijft er heel weinig laadvermogen over.

En dan zouden we dus eigenlijk, doordat we zo weinig laadvermogen hebben, 5, 6, 7, misschien wel 8 keer naar onze losplaats moeten rijden. Wat heel veel tijd kost. Nouja, dat gaat ten kostte van onze bedrijfsvoering. We krijgen dan gewoon niet meer de routes gedaan. En ja, daardoor is het op dit moment nog niet mogelijk om voor de grote voertuigen volledig emissievrij te rijden.

Het voordeel van de HVO100 is dat het ook gewoon gebruikt kan worden in de huidige voertuigen. Er zijn geen aanpassingen nodig voor de voertuigen. Dus wat dat betreft is het eigenlijk weinig aan te passen. Het enige wat we gedaan hebben is nou dat we een eigen tankinstallatie gemaakt hebben hier bij de gemeentewerf. Daar hebben we 8 kuub voorraad van HVO100. Nou dat wordt automatisch aangevuld op moment dat we onder een bepaalde grens komen.

Het grote voordeel is eigenlijk zelfs nog dat we hiermee ook gewoon bij onze werf kunnen tanken. In het verleden moesten we altijd naar een tankstation heen. Nu kunnen we hier tanken. Dus eigenlijk is het voor onze mensen zelfs wat makkelijker geworden. Geen aanpassingen aan de voertuigen. En wat natuurlijk ook nog heel, dat heeft iets minder met de bedrijfsvoering te maken, maar wel voor de gezondheid van onze mensen. Onze mensen lopen nou ook in uitlaatgassen die veel minder uitstoten dan voorheen zeg maar. Dus dat is ook een heel groot voordeel.

Nou voor de toekomst is het zo dat we natuurlijk alle ontwikkelingen heel goed in de gaten houden. Ja daar waar het kan proberen we zo snel mogelijk emissievrij, emissieloos, te gaan rijden. Dus we zullen daar ook op blijven investeren als gemeente zijnde. Enerzijds vanwege die wetgeving, anderzijds omdat we het willen. Maar het is natuurlijk wel hartstikke belangrijk dat we dat met z'n allen doen. Dus ja het is ook voor de burgers.

Heel vaak worden er oliën en vetten goed gescheiden en die worden bij het milieupark gebracht. Ja dat zijn allemaal grondstoffen die wij weer kunnen gebruiken of die weer gebruikt worden om de HVO100 te maken. Waar we dus vervolgens met onze wagens weer een heel stuk duurzamer kunnen rijden. We doen dat overigens niet alleen met de HVO100.

We hebben ook nog het tuin- en parkgereedschap, ook daar zijn we volop mee bezig om dat duurzamer te maken. Dus eigenlijk, al het tuin- en parkgereedschap wat we nu hebben. De kettingzaag, de bosmaaiers, de bladblazers, ook dat is steeds meer elektrisch en ja ook daar gaan we afstappen van de traditionele brandstoffen.