Kandidaatstelling politieke partijen

Op maandag 2 februari 2026 leveren partijen die deel willen nemen aan de Gemeenteraadsverkiezing hun kandidatenlijsten in bij het centraal stembureau. Op dinsdag 3 februari 2026 onderzoekt het centraal stembureau de kandidatenlijsten. Partijen kunnen daarna nog 2 dagen eventuele verzuimen herstellen.

Meld je partij aan

Wilt u meedoen met de gemeenteraadsverkiezingen van 2026? Dan levert u een kandidatenlijst in.

Op maandag 2 februari 2026 kunt u uw kandidatenlijst inleveren. Dit kan tussen 09.00 uur en 17.00 uur in het Huis van de Gemeente, Wilhelminaplein 1 in Panningen. Wij werken op afspraak. Maak een afspraak via e-mail verkiezingen@peelenmaas.nl.

Voorinlevering

Wij willen het inleveren van de kandidatenlijsten op 2 februari 2026 zo soepel mogelijk laten verlopen. Daarom kunt u de aan te leveren stukken vooraf door ons laten controleren op juistheid en volledigheid. Hiervoor wordt op 26 januari 2026 een afspraak met u ingepland.

Wij adviseren u gebruik te maken van deze mogelijkheid.

Documenten die nodig zijn op de dag van de kandidaatstelling

Extra documenten

Voor alle partijen die nog geen zetel hebben in de gemeenteraad óf voor het eerst meedoen met de gemeenteraadsverkiezing zijn nog een aantal extra documenten nodig.

Bekendmaking geldige lijsten en partijen

Het Centraal Stembureau maakt op vrijdag 6 februari 2026 in een openbare zitting bekend welke lijsten en welke kandidaten op de lijsten geldig zijn verklaard. Tegen de beslissingen over de geldigheid van lijsten kan binnen 4 dagen beroep worden ingesteld. Dit wordt gedaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Raad van State doet uiterlijk 6 dagen later uitspraak. Daarna zijn de kandidaten onherroepelijk vastgesteld.