Subsidietender

De subsidie richt zich op de uitvoering van het Lokaal Sportakkoord Peel en Maas specifiek het onderdeel Gezonde Leefstijl. Het college subsidieert de inzet van combinatiefunctionarissen binnen dit onderdeel.

Het college heeft daarvoor de uitvoeringsregeling Lokaal Sportakkoord Peel en Maas onderdeel Gezonde Leefstijl (Deze link gaat naar een externe website) vastgesteld.

Om te komen tot een integrale aanpak en een optimale verbinding met verschillende andere initiatieven zoals ‘het gezond en actief leven akkoord (GALA) en de 'sociale basis' kiest het college voor een ordening op 3 thema’s:

De inzet van combinatiefunctionarissen vindt plaats op deze drie thema’s. Het door het college vastgestelde “Herijking Lokaal Sportakkoord Peel en Maas 2023-2026” en het plan “Brede Regeling Combinatiefuncties 2024-2026” (d.d. 27 november 2023) zijn kaderstellend voor de inzet. Het college kiest voor een aanpak over 3 uitvoeringsniveaus, te weten strategisch, tactisch en operationeel. De subsidie richt zich op het tactische deel onder de naam Gezonde Leefstijl. Combinatiefunctionarissen moeten vooral een faciliterende, inspirerende, verbindende en coördinerende rol vervullen en zo min mogelijk een uitvoerende rol.

Looptijd

Het college wil één organisatie subsidiëren voor één jaar, van 1 januari 2026 tot 1 januari 2027. Het college behoudt zich het recht voor, maar is niet gehouden tot, elk jaar te besluiten dezelfde organisatie nog een jaar te subsidiëren voor dezelfde activiteiten voor maximaal EUR 265.139,00 (eventueel geïndexeerd op basis van CBS/CPI, waarbij 2026 = 100). Daartoe kan het maximaal drie keer besluiten.

Planning

Het college voert de subsidietender uit binnen de volgende planning:

Beoordelingscriteria en weging

Naast onderstaande beoordelingscriteria en weging moet de aanvraag voldoen aan de
uitvoeringsregeling Lokaal Sportakkoord Peel en Maas onderdeel Gezonde Leefstijl.

Beoordelingscriteria en weging
Beoordelingscriteria Maximaal aantal punten Weging
B1 Kwaliteit 50 100%
Criterium 1 Plan van aanpak 10 30%
Criterium 2 Zelfsturing 10 25%
Criterium 3 Duurzaamheid 10 25%
Criterium 4 Startklaar 10 10%
Criterium 5 Werkgeverschap 10 10%

Minimumeis: Om voor subsidie in aanmerking te komen dient een aanvrager met zijn aanvraag minimaal 60% op B1 te behalen. Aanvragen die hier niet aan voldoen wijst het college af.

Bij de aanvraag in te dienen document

Bij de aanvraag dient een plan van aanpak Gezonde Leefstijl te worden aangeleverd, met expliciet aandacht voor de 5 genoemde criteria. Het plan van aanpak mag maximaal 8 kantjes A4 met lettertype Calibri lettertype 11 omvatten. U levert de aanvraag met het plan van aanpak digitaal aan via administratiemo@peelenmaas.nl.


1. Criterium 1 Plan van aanpak

Wens/eis

a. Aanvrager beschrijft en motiveert in het plan van aanpak hoe aanvrager met de inzet van combinatiefunctionarissen een bijdrage levert aan “het goede leven” in Peel en Maas, een “gezonde generatie 2040” en de uitvoering van het Lokaal Sportakkoord 2023-2026 en het Plan Brede Regeling Combinatiefuncties 2024-2026 (met de hierin genoemde programmadoelen).
b. Aanvrager beschrijft en motiveert in het plan van aanpak hoeveel combinatiefunctionarissen hij inzet en wat hun taak en rol is.
c. Aanvrager neemt een realistische begroting op in het plan van aanpak. De begroting verduidelijk de kosten voor de inzet van combinatiefunctionarissen en of aanvullende middelen nodig zijn voor bepaalde uitvoeringsactiviteiten.

2. Criterium 2 Zelfsturing

Wens/eis

a. Aanvrager beschrijft en motiveert in het plan van aanpak hoe hij rekening houdt met de kernwaarde “zelfsturing” binnen het gedachtengoed van de gemeente Peel en Maas. Dit in relatie tot de rollen van gemeente, aanvrager en gemeenschappen.
b. Aanvrager richt het plan van aanpak op het tactische deel van het Lokaal Sportakkoord. Aanvrager maakt duidelijk hoe de combinatiefunctionarissen een faciliterende, inspirerende, verbindende en coördinerende rol innemen en zo min mogelijk een uitvoerende rol. 

3. Criterium 3 Duurzaamheid

Wens/eis

a. Aanvrager beschrijft en motiveert in het plan van aanpak hoe hij met de inzet van combinatiefunctionarissen een bijdrage levert aan het sociaal beleid in Peel en Maas dat is gericht op maximalisatie van participatiemogelijkheden en maximalisatie van zelfredzaamheid.
b. Aanvrager beschrijft en motiveert hoe hij in 2025 lopende initiatieven binnen de opgave zoveel mogelijk in 2026 op dezelfde wijze uitvoert.

4. Criterium 4 Startklaar

Wens/eis

a. Aanvrager geeft in het plan van aanpak aan hoe snel vanaf 1 januari 2026 hij met de inzet van combinatiefunctionarissen kan starten.
b. Aanvrager beschrijft in het plan van aanpak hoeveel combinatiefunctionarissen per 1 januari 2026 beschikbaar zijn voor de opgave.
c. Aanvrager garandeert in zijn plan van aanpak dat er geen juridische of organisatorische belemmeringen bestaan bij aanvrager die een start per 1 januari 2026 vertragen.
d. Aanvrager laat in zijn plan van aanpak zien goed zicht te hebben op de lokale situatie in Peel en Maas, al actief is binnen het maatschappelijke veld in de gemeente Peel en Maas en met de inzet van combinatiefunctionarissen een bijdrage levert aan het verder ontwikkelen van het gedachtegoed van Peel en Maas.

5. Criterium Werkgeverschap

Wens/eis

a. Aanvrager garandeert in zijn plan van aanpak het formele en materiele werkgeverschap van meerdere combinatiefunctionarissen in lijn met de Wet arbeidsmarkt te kunnen verzorgen.
b. Aanvrager garandeert in zijn plan van aanpak dat de combinatiefunctionarissen die hij inzet HBO/HBO+ werk- en denkniveau hebben.
c. Aanvrager beschrijft en motiveert welke en hoeveel combinatiefunctionarissen al deel uitmaken van een breed en lokaal netwerk binnen de gemeente Peel en Maas. 

Wijze van beoordelen

Algemene werkwijze

Scoringssystematiek

Algemeen uitgangspunt voor elk criterium (0–10 punten):

Toetsing per criterium

Criterium 1 – Plan van aanpak (weging 30%):

Criterium 2 – Zelfsturing (weging 25%):

Criterium 3 – Duurzaamheid (weging 25%):

Criterium 4 – Startklaar (weging 10%):

Criterium 5 – Werkgeverschap (weging 10%):

Berekening totaalscore

  1. Per criterium berekent de commissie het gemiddelde van de individuele beoordelingen, afgerond op twee cijfers achter de komma.
  2. Het gemiddelde vermenigvuldigt de commissie met de wegingsfactor.
    • Voorbeeld: gemiddelde score criterium 1 = 7,6 → gewogen score = 7,6 × 0,30 = 2,28 (afgerond op twee cijfers achter de komma).
  3. Alle gewogen scores samen vormen de totaalscore (maximaal 10,0).
  4. De commissie rangschikt de aanvragen op basis van de totaalscore.

Het college honoreert de aanvraag met de hoogste totaalscore (mits voldaan wordt aan de minimum score van 60%).

Motivering en verslaglegging