Melden problemen met verhuurder
Zoekt of huurt u een woning? En vindt u dat de verhuurder zich niet netjes gedraagt? Bijvoorbeeld omdat de verhuurder u discrimineert of bedreigt. Of een te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent. U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden.
Meld ongewenst gedrag van een verhuurder
Wie kan er melden?
Deze wet beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:
- particuliere verhuurders
- verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
- werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen (dit heeft betrekking op de wijze van verhuren en eventuele uitbuiting en gaat dus niet over de huisvesting van arbeidsmigranten zelf)
Wat kunt u melden?
U kunt een melding doen over de volgende situaties:
- De verhuurder discrimineert u.
- De verhuurder bedreigt u of maakt u bang.
- De verhuurder vraagt een te hoge waarborgsom. Een borg mag nooit meer zijn dan 2 maanden huur.
- De verhuurder maakt geen schriftelijk huurcontract.
- De verhuurder geeft u geen goede informatie over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning als die niet in het huurcontract staan.
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt.
- hoe u met de verhuurder in contact kunt komen.
- hoe u met het meldpunt ongewenst verhuurgedrag in contact kunt komen.
- de servicekosten. U moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
- De verhuurbemiddelaar vraagt bemiddelingskosten.
Na uw melding
Uw melding bekijken we zo snel mogelijk. Een medewerker van de gemeente neemt daarna contact met u op om te bespreken wat de gemeente kan doen. Soms kunnen we u geen informatie geven. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.
Woning huren via Wonen Limburg of Thuis bij Antares
- Klacht melden bij Wonen Limburg
- Klacht melden bij Thuis bij Antares
Woningcorporatie Wonen Limburg of Thuis bij Antares nemen uw klacht in behandeling en handelen deze zelf af.