Melden problemen met verhuurder

Zoekt of huurt u een woning? En vindt u dat de verhuurder zich niet netjes gedraagt? Bijvoorbeeld omdat de verhuurder u discrimineert of bedreigt. Of een te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent. U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden.

Meld ongewenst gedrag van een verhuurder

Wie kan er melden?

Deze wet beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:

  • particuliere verhuurders
  • verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
  • werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen (dit heeft betrekking op de wijze van verhuren en eventuele uitbuiting en gaat dus niet over de huisvesting van arbeidsmigranten zelf)

Wat kunt u melden?

U kunt een melding doen over de volgende situaties:

  • De verhuurder discrimineert u.
  • De verhuurder bedreigt u of maakt u bang.
  • De verhuurder vraagt een te hoge waarborgsom. Een borg mag nooit meer zijn dan 2 maanden huur.
  • De verhuurder maakt geen schriftelijk huurcontract.
  • De verhuurder geeft u geen goede informatie over:
    • uw rechten en plichten bij de huur van de woning als die niet in het huurcontract staan.
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt.
    • hoe u met de verhuurder in contact kunt komen.
    • hoe u met het meldpunt ongewenst verhuurgedrag in contact kunt komen.
    • de servicekosten. U moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
  • De verhuurbemiddelaar vraagt bemiddelingskosten.

Na uw melding

Uw melding bekijken we zo snel mogelijk. Een medewerker van de gemeente neemt daarna contact met u op om te bespreken wat de gemeente kan doen. Soms kunnen we u geen informatie geven. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.

Woning huren via Wonen Limburg of Thuis bij Antares

Woningcorporatie Wonen Limburg of Thuis bij Antares nemen uw klacht in behandeling en handelen deze zelf af.

Zie ook: